Die volgende
spruit voort uit ‘n gesprek wat ek en Matilda vroeër die week gehad het oor die
Engelse woord peruse.
X: Enige idee
wat peruse beteken?
Y: O ja, maar
natuurlik!
Peruse s.nw, meervoudsvorm van ‘n Peroes, ‘n inwoner van Peru. Val binne die meervoudsvorm-groep van
inwoners van ander Suid-Amerikaanse lande, bv. Brasille, Chillies,
Venezuelle, Argentiniane (lg. o.g.v. historiese redes en Indiaanse
bevolkingsamestelling ’n uitsondering op ‘n alg taalreël waar s.nwe wat
op –ië eindig gewoonlik -rs in die meervoud kry. Vgl. Indiërs, Albaniërs, akniërs – al het dit nie met die uitleg op ‘n kaart maar meer met die
topografie van ‘n gesig te make – en komitiërs in ‘n bestuurskonteks).
Bg.
variasie in meervoudsvorme om inwoners te beskryf is eie aan die uiteenlopende
verbuigings van Latyn, die spreektaal in meeste van hierdie lande en ‘n bewys
van Romeinse besetting. Dit het gevolg op die ontdekkings van Columbus en
verklaar waarom die Rooms-Katolieke kerk vandag dominant in hierdie lande is.
‘n
Interessante gegewe wat nie baie mense weet nie is dat die karnaval in Rio de
Janeiro ook ‘n nalatenskap van die besetting van die Romeine is wat musiekgewys
ook die Kelte beïnvloed het. Hulle het vir ‘n Skotse krygsgevangene ‘n
doedelsak geleen om hom stil te kry tydens hul kampanië in Brittanië (let weer
eens op die meervoudsvorme kampaniërs en Brittaniërs) en onbewus
van dié se suinige inklinasies, nooit weer die instrument gesien nie. Wat
natuurlik die afwesigheid van dié musiekvorm in die Latyns-Amerikaanse lande
verklaar. Die Romeine kon laasgenoemde net leer dans.
Vandaar
ook die afwesigheid van enige musiekterme in Paulus se brief aan die Romeine. Dit bevestig akademici se vermoedens dat hierdie brief geskryf is na die grondlegging van
die Keltiese spiritualiteit en dat Paulus as sendeling vir die heidennasies
en wat volgens Hand 22:21 baie vêr uitgestuur is, meer as net die
Middelanse See bevaar het. Daar mag nie musiekterme in die brief aan die
Romeine wees nie, maar die volstruisvere en bikinis (of gebrek daaraan) wat hy
in die Brasille se strate tydens die jaarlikse karnaval gesien het vorm die
agtergrond van sy mening in die begin van Romeine dat daai lot losses totaal by
hulle some losgetrek en uitgerafel het. Hy het nie daarvan gehou nie.
So, dit in
kort, is dit. Indien jy my verklaring noukeurig en met belangstelling sou
deurlees en bestudeer (‘n handeling waarvoor ek tot my frustrasie nie ‘n kort
woord in enige taal kon vind nie! Ek is daarom besig om my eie term te
ontwikkel. Iets in die lyn van “videoleer” van die Latyn vide wat
kyk beteken en die Afrikaans leer wat leer beteken) kan dit net tot
dieper insig in soveel van ons moderne praktyke lei.
Jy sal
daarom ook verstaan waarom ek altyd sê: gee my net die feite.
Ek het die stuk nie geskryf om te demonstreer dat ek snert vlot kan
praat nie. Ek kan, maar dis nie waarom ek die stuk geskryf het nie.
Ek wil ook nie soos dominees van ouds, nadat die fliek in die ou
skoolsaaltjie vertoon is, op die verhoog klim om die les aan die gehoor te
verduidelik nie. Ek wil soos Harry Kalmer glo in my lesers.
Maar ek sou tog net dit wil sê:
‘n Feit is net ‘n feit as ons daarin glo. Vir eeue, voor Copernicus
en Galileo Galilei, was dit ‘n feit dat die aarde die stil middelpunt van ons
sonnestelsel is. Vir die kerk het dit selfs aan doodsonde gegrens om enigiets
anders te verkondig wat daartoe kon lei dat dié feit in twyfel getrek sou
word.
Strydig met die algemene opvatting spreek die feite gewoonlik nie.
Ons spreek. Omdat ons nie dinge sien soos dit is nie, maar soos óns is. Die
grootste guns wat ons die waarheid kan bewys, is om van ons brille waardeur ons
kyk bewus te wees, dit te erken en in ons gesprekke en soeke altyd in
berekening te bring.
Beteken dit dus dat alles relatief raak en dat ons glad nie meer op “feite”
kan peil trek nie? Dis ook nie wat ek sê nie. Ek pleit eerder vir ‘n nederiger,
oop gesprek waardeur ons by ‘n konsensus oor die waarheid kan uitkom.
Dalk wil ek eintlik maar net sê ek is moeg vir alle projekteerders, boelies,
braggers, bamboozlers en ander smooth operators – dikwels in posisies
van mag en gesag - wie se gladde tonge, selfvoldaanheid en luide stemme gereeld
die meta-narratief bepaal en stuur. Geseënd is die stil meerderheid, want daar
lê wysheid. Laat hulle gehoor word.
George
Ek het jou woorde "bepeins" en nou soek ek nog 'n reaksie-blokkie wat sê: Inderdaad!
ReplyDeleteVir iemand - en ek bedoel dit in die mooiste sin van die woord - wat snert kan waardeer as sy dit sien kan mens altyd 'n plan maak.
ReplyDelete